top of page

YARGIDA SÜRELERÄ°N DURDURULMASI HAKKINDA SIKÇA SORULAN HUKUKÄ° SORULAR

30/04/2020

GÄ°RÄ°Åž

Dünya genelinde ortaya çıkan COVID-19 Salgını nedeniyle Dünya SaÄŸlık Örgütü tarafından 02.03.2020 tarihi itibariyle küresel risk seviyesi "çok yüksek" olarak derecelendirilerek "Uluslararası Kamu SaÄŸlığı Acil Durum" ilan edilmiÅŸ ve bu kapsamda gerekli önlem ve tedbirlerin hayata geçirilmesi için dikkat ve özenin gösterilmesi gerektiÄŸi hususu vurgulanmıştır.

 

Bu doÄŸrultuda, yargı alanındaki hak kayıplarının önlenmesi amacıyla, 22.03.2020 tarihli ve 31076 sayılı Resmi Gazete'de 2279 Sayılı "Ä°cra ve Ä°flas Takiplerinin Durdurulması Hakkında Karar" (“CumurbaÅŸkanı Kararı”) yayımlanarak yürürlüÄŸe girmiÅŸtir. 26.03.2020 tarihli ve 31080 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 7226 Sayılı “Bazı Kanunlarda DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun”un (“Torba Yasa”) Geçici 1. Maddesi ile ise usul hukuku ve maddi hukuka iliÅŸkin sürelerin durdurulması öngörülmüÅŸtür.

 

Son olarak, 30.04.2020 tarihli 31114 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüÄŸe giren “Yargı Alanındaki Hak Kayıplarının Önlenmesi Amacıyla Getirilen Durma Süresinin Uzatılmasına Dair Karar” ile 7226 Sayılı Torba Yasa’nın Geçici 1. Maddesi ile düzenlenen durma süreleri, 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu’nda öngörülen zorunlu idari baÅŸvuru yoluna iliÅŸkin süreler hariç olmak üzere 15.06.2020 tarihine kadar uzatılmıştır. Salgın hastalığın seyrine göre ise belirlenen tarihler tekrar deÄŸerlendirilecek olup daha ileri veya geri tarihe alınması mümkündür.

 

Ä°ÅŸbu bilgi notunda, yargıda sürelerin durdurulmasına iliÅŸkin sıkça sorulan hukuki sorular ele alınarak ortaya çıkabilecek hukuki sonuçlar deÄŸerlendirilmiÅŸtir.

 

I. Ä°CRA VE Ä°FLAS HUKUKU KAPSAMINDA SÜRELERÄ°N DURDURULMASI

 

1. CumhurbaÅŸkanı Kararı ile istisna tutulan nafaka alacaklarına iliÅŸkin icra takiplerinde nafakadan ayrı hükmedilen tazminat alacakları ve/veya vekalet ücretleri yönünden icra takibi devam edecek midir?

CumhurbaÅŸkanı kararında sadece nafaka alacaklarına iliÅŸkin icra takipleri müstesna tutulmuÅŸtur. Bu kapsamda, nafaka alacağına iliÅŸkin açılmış olan takipler devam edecek, reddiyat ve tahsilat iÅŸlemleri yapılabilecek ve durma süresi içerisinde yeni nafaka talepleri açılabilecektir.

Öte yandan, aynı ilamda nafakadan ayrı olarak hükmedilen alacakların ilamın bölünememesi nedeniyle takibe konulması durumunda iÅŸlemlere sadece nafaka alacağı yönünden devam edilecek; diÄŸer alacaklar bakımından iÅŸlemler 15.06.2020 tarihine kadar duracaktır.

 

2. Nafaka borçlusu aleyhine baÅŸlatılan haciz iÅŸlemleri devam edecek midir?

Nafaka alacağına iliÅŸkin icra ve iflas iÅŸlemleri karar kapsamı dışında tutulmuÅŸ oluÄŸundan nafaka alacakları bakımından tüm icra ve iflas iÅŸlemleri devam edecektir. Bu doÄŸrultuda, haciz ve satış iÅŸlemleri dahil tüm icra ve takip iÅŸlemleri yapılmaya devam edecektir.

 

3. Çocuk teslimine veya çocukla kiÅŸisel iliÅŸki tesisine iliÅŸkin icra takibi baÅŸlatılabilir mi?

Hayır, çocuk teslimine veya çocukla kiÅŸisel iliÅŸki tesisine iliÅŸkin takipler duracaktır fakat mahkemece verilen ihtiyati tedbir kararının infazına devam edilebilecektir.

 

4. Durdurma kararı öncesinde Ä°cra ve Ä°flas Kanunu’nun 89/1 Maddesi uyarınca gönderilen haciz ihbarnamesine karşı cevap verme süresi de durmuÅŸ mudur?

Ä°cra ve iflas takiplerinin durdurulmasının temel amacı, bu dönem içerisinde borçlunun uÄŸrayabileceÄŸi hak kayıplarının önüne geçmektir. Bu baÄŸlamda, esas olan borçlu aleyhine icra takibi baÅŸlatılamaması ve haciz yapılamamasıdır. Bu konuda, takibin tarafı olmayan üçüncü kiÅŸiler yönünden sürelerin durmayacağı kanaatindeyiz. Haciz ihbarnamesi, bir nevi muhafaza iÅŸlemi olduÄŸundan muhatabı tarafından verilecek cevap bakımından da süreler iÅŸlemeye devam edecektir. Öte yandan, sürelerin durdurulduÄŸu tarih aralığında icra daireleri tarafından yeni haciz kararları alınamayacağından bu dönem içerisinde yeni haciz ihbarnamesi gönderilemeyecektir.

02.04.2020 tarihli Adalet Bakanlığı görüÅŸ yazısında, takibin dayanağının nafaka borcuna iliÅŸkin olup olmadığına bakılmaksızın, maaÅŸ hacizlerinin devam etmesinin ve maaÅŸ kesintilerinin yapılmasının 2279 sayılı CumhurbaÅŸkanı Kararına ve Torba Yasa’nın Geçici 1. Maddesi ile öngörülen düzenlemelere aykırılık oluÅŸturmayacağı belirtilmiÅŸtir. Bu doÄŸrultuda, haciz müzekkerelerinin gereÄŸinin yerine getirilerek maaÅŸ kesintilerinin ilgili icra dairesi hesabına gönderilmesi gerekmektedir. Ä°cra dosyası hesabına yapılan ödemeler ile ilgili ihtilaf bulunup bulunmadığının, alacaklıya ödenip ödenmeyeceÄŸi hususları ise, ÅŸikayet yolu açık olmak üzere, icra müdürlüÄŸünün takdirindedir. Birden fazla icra dosyasının bulunması ve bir dosyadan yapılan kesintinin bitmesi halinde ise, sırası gelen icra dosyaları için de maaÅŸ haczi kesintisi yapılması gerekmektedir.

 

5. CumhurbaÅŸkanı Kararı’nın yürürlüÄŸe girmesinden önce icra dosyasına borçlu tarafından yapılan ödemeler alacaklı tarafa ödenir mi?

Ä°cra dairesine ödeme yapılması konusunda herhangi bir engel bulunmamaktadır. Bu kapsamda, sıra cetveli yapılmasını gerektirmeyen ve borçlu ya da üçüncü kiÅŸilerin haklarını ihlal eden bir durumun mevcut olmadığı hallerde icra müdürlüÄŸü tarafından alacaklı tarafa ödeme yapılabilir, haciz ve yakalama ÅŸerhleri kaldırılabilir, dosya kapama iÅŸlemleri yapılabilir.

 

6. KesinleÅŸen mahkeme ilamına istinaden teminat mektubu nakde çevrilebilir mi?

Teminat mektubunun nakde çevrilmesi konusunda da herhangi bir engel bulunmamaktadır. Ä°cra dosyasına yapılan ödemelerin alacaklı tarafa ödenmesi konusunda yapılan açıklamalar teminat mektubu bakımından da aynen geçerlidir. Süreli teminat mektupları bakımından da sürelerin durması söz konusu olmadığından süresi dolan teminat mektubunun nakde çevrilmesi mümkündür.

 

7. Karardan önce takibe konulan alacaklar bakımından borçlu aleyhine faiz iÅŸlemeye devam edecek midir?

Borçlunun, sürelerin durduÄŸu zaman dilimi içerisinde icra dosyasında veya harici ödeme yapmasına engel herhangi bir durum söz konusu olmadığından faizin sürelerin durduÄŸu dönem içerisinde iÅŸlemeye devam edeceÄŸi kanaatindeyiz.

 

8. Ä°cra taahhüdü alınan dosyada borçlunun ödemekle yükümlü olduÄŸu taksitler yönünden süreler durmuÅŸ mudur?

CumhurbaÅŸkanı kararının amacı göz önüne alındığında, borcun ödenmesine engel bir durum söz konusu deÄŸildir. Bu sebeple, borçlunun taahhüdünü yerine getirmesi bakımından süreler durmamaktadır. Ancak, borçlunun, taahhüdünü kendinden kaynaklanmayan bir nedenden dolayı yerine getiremediÄŸini ispat etmesi halinde taahhüdü ihlal suçu gerçekleÅŸmeyecektir.

 

9. Durdurma kararı öncesinde kesinleÅŸen ihalelerde tescil iÅŸlemi yapılabilir mi?

Durdurma kararı öncesi ihalesi yapılan ve kesinleÅŸen ihaleler bakımından tescil iÅŸlemi yapılabilir olmakla beraber, teslim iÅŸlemleri bakımından ise alınan tedbirlere ve durdurma kararının amacına aykırılık oluÅŸturmamak kaydı ile icra müdürlükleri tarafından takdir edilecektir.

 

10. İhtiyati haciz kararı alınabilir mi?

Ä°htiyati haciz kararı alınması yönünde herhangi bir engel olmamakla beraber ihtiyati haciz kararları icra ve infaz edilemeyecektir. Buna karşılık, ihtiyati tedbir bakımından bir yasak söz konusu olmadığı için tedbir talep edilemeyecek ve infazı istenebilecektir.

 

11. Konkordato dosyalarında alacaklılar toplantısı yapılabilir mi?

Torba Yasa’nın Geçici 1. Maddesinin 2. Fıkrasının (c) bendinde konkordato mühletinin alacaklı ve borçlu bakımından sonuçlarının, durma süresince devam edeceÄŸi yönünde düzenlenen istisna hükmü uygulamada tereddütlere yol açmıştır. Ancak, kanun koyucunun amacı dikkate alındığında alacaklılar toplantısının yapılması gerektiÄŸi yönünde görüÅŸün doÄŸru olmayacağı düÅŸünülmektedir.

Bu baÄŸlamda, konkordato süreci bakımından yapılacak iÅŸlemlerin de fevkalade mühlet içinde ve sürelerin iÅŸlemeyeceÄŸinin kabulü gerekmektedir.

 

12. Satış gününün durma süresi içerisinde nasıl bir yol izlenecektir?

Durdurma kararının bitiminden itibaren resen yeni satış günü verilecektir. Bu durumda borçludan tekrar masraf alınmayacaktır.

 

13. Ä°cra ve takip iÅŸlerinin durduÄŸu süre zarfında borçlunun mal kaçırma ihtimaline karşı nasıl bir yol izlenmelidir?

Tarafların iyi niyet kuralları çerçevesinde hareket edeceÄŸi öngörüsü ile yapılan düzenlemeler kapsamında borçlunun kötü niyetle mal kaçırması durumunda, tasarrufun iptali davası haricinde özel bir düzenleme getirilmemiÅŸtir.

 

II. USUL HUKUKU VE MADDÄ° HUKUK KAPSAMINDA SÜRELERÄ°N DURDURULMASI

 

1.Torba Yasa’nın Geçici 1. Maddesi hangi süreleri kapsamaktadır?

CMK, HMK, Ä°YUK ve usul hükmü içeren diÄŸer kanunlarda taraflara verilen süreler ile bu kapsamda, hâkim tarafından tayin edilmiÅŸ tüm süreler, icra ve iflas kanunu ile takip hukukuna iliÅŸkin diÄŸer kanunlarda belirlenen süreler, zamanaşımı süresi, hak düÅŸürücü süre ve zorunlu idari baÅŸvuru süreleri gibi bir hakkın kullanımına iliÅŸkin tüm süreler 15.06.2020 tarihine kadar durdurulmuÅŸtur.

 

2. Hangi süreler iÅŸlemeye devam edecektir?

Suç ve ceza, kabahat ve idari yaptırım le disiplin hapsi ve tazyik hapsi için kanunda düzenlenen zamanaşımı süreleri, CMK’da yer alan koruma tedbirlerine iliÅŸkin süreler, HMK’da düzenlenen ihtiyati tedbiri tamamlayan iÅŸlemlere iliÅŸkin süreler iÅŸlemeye devam etmektedir.

 

3. DuruÅŸmaların ertelenmesi süresi de uzatıldı mı?

Adli ve idari yargı ilk derece mahkemeleri ile Bölge Adliye ve Bölge Ä°dare Mahkemelerindeki duruÅŸmalar 15.06.2020 tarihine kadar ertelenmiÅŸtir. Yargıtay ve Danıştay’da yapılacak duruÅŸmaların ertelenmesine iliÅŸkin karar verilmesi konusunda ise mahkemelerin BaÅŸkanlar Kurulu yetkilidir.

 

4. Durma süresi içerisinde dava açılabilir mi?

Ä°cra ve iflas takipleri yönünden CumhurbaÅŸkanı kararı ile her türlü taraf ve takip iÅŸlemlerinin 22.03.2020 tarihinden 15.06.2020 tarihine kadar yapılması yasaklanmıştır. Bunun yanı sıra, Torba Yasa ve CumhurbaÅŸkanı’nın uzatma kararı ile icra ve iflas hukuku dışındaki tüm süreler, 13.03.2020 ile 15.06.2020 tarihleri arasında durdurulmuÅŸtur. Torba Yasa ile yapılan düzenleme, icra ve iflas takiplerinde olduÄŸu gibi bir yasak öngörmemektedir. Dolayısıyla, bu süre zarfı içerisinde dava açılmasına iliÅŸkin bir engel mevcut deÄŸildir fakat süreler durmuÅŸ olduÄŸu için karşı tarafın cevap verme süresi iÅŸlemeyecektir.

 

5. Süre hesabı ne ÅŸekilde yapılacaktır?

Ä°cra ve iflas hukuku dışında kalan süreler bakımından kanunun yürürlük tarihi geriye dönük olarak 13.03.2020 olarak düzenlenmiÅŸtir. Bu nedenle, 13.03.2020 tarihi itibariyle kalan sürenin tespitinin yapılması gerekmektedir. EÄŸer, 13.03.2020 tarihi itibariyle kalan süre 15 günden az ise 16.06.2020 tarihinden baÅŸlamak üzere kanun ek 15 günlük süre tanımaktadır. ÖrneÄŸin, dava dilekçesi 12.03.2020 tarihinde tebliÄŸ alınmış ise 13.03.2020 tarihinde cevap dilekçesinin verilmesi için 13 gün süre vardır. Bu durumda, kalan süre 15 günden az olduÄŸu için 16.06.2020 tarihinden itibaren davalı tarafın 15 gün içerisinde cevap dilekçesini vermesi gerekmektedir. Öte yandan, 13.03.2020 tarihi itibariyle kalan süre 15 günden fazla ise ek süre söz konusu olmayacak, 16.06.2020 tarihinden baÅŸlamak üzere kalan süre iÅŸlemeye devam edecektir.

 

6. Ä°tirazın iptali davası ve itirazın kaldırılması davası gibi takip hukukuna iliÅŸkin davalar bakımından süreler hangi tarihten itibaren durmuÅŸ sayılacaktır?

Torba Yasanın yürürlük tarihi bakımından ikili ayrım yapılmıştır. Buna göre, usul hukuku ve usul hükmü içeren diÄŸer kanunlar bakımından süreler 13.03.2020 tarihinden itibaren durmuÅŸtur. Öte yandan, itirazın iptali ve itirazın kaldırılması gibi takip hukukuna iliÅŸkin diÄŸer kanunlarda belirlenen süreler 22.03.2020 tarihinden itibaren durmuÅŸtur.

 

7. Elektronik tebligat ile yapılan tebliÄŸler bakımından süreler iÅŸleyecek midir?

Tebligatın yapılmasına engel herhangi bir durum söz konusu deÄŸildir. Bu kapsamda, elektronik tebligat ile tebligatlar yapılmaya devam etmekte ve ilgili mevzuat uyarınca tebligatın ulaÅŸtığı tarihi itibaren beÅŸinci günün sonunda tebligat usulüne uygun yapılmış kabul edilmektedir. Dolayısıyla, tebligatın alındığı gün 13.03.2020 tarihinden sonra olması durumunda, süre 15.06.2020 tarihinden sonra iÅŸlemeye baÅŸlayacak ve sürenin 15 günden az veya çok olması ayrımına göre belirleme yapılacaktır.

 

8. Alternatif uyuÅŸmazlık çözüm yollarından olan Sigorta Tahkim Komisyonu nezdinde görülen baÅŸvurular bakımından hakemlerin karar verme süresi de kanun kapsamında deÄŸerlendirilebilir mi?

Doktrinde bu konuda ayrık görüÅŸler olmak ile beraber kanun koyucunun amacının hak kaybının önüne geçmek olduÄŸu dikkate alındığında tahkim yargılamasında da sürelerin adli yargıdaki düzenlemeye paralel olarak duracağının kabulü tarafımızca uygun görülmektedir.

bottom of page