top of page

MALULÄ°YET VE ÇALIÅžMA GÜCÜ KAYBI TESPÄ°TÄ° Ä°ÅžLEMLERÄ° YÖNETMELİĞİ YAYIMLANDI

30/09/2021

Maluliyet ve Çalışma Gücü Kaybı Tespiti Ä°ÅŸlemleri YönetmeliÄŸi ("Yönetmelik") 28.09.2021 tarihli ve 31612 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüÄŸe girmiÅŸtir. Bu Yönetmelikle 3/8/2013 tarihli ve 28727 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Maluliyet Tespiti Ä°ÅŸlemleri YönetmeliÄŸi yürürlükten kaldırılmıştır.

​

YönetmeliÄŸin amacı, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununa göre sigortalı sayılanların maluliyet, çalışma gücü kaybı ve erken yaÅŸlanma durumları ile bunların bakmakla yükümlü oldukları veya hak sahibi çocuklarının maluliyet ve baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engellilik durumlarının tespitine ve bu tespitlerde esas alınacak saÄŸlık kurulu raporlarına iliÅŸkin usul ve esasları düzenlemektir.

 

11/10/2008 tarihli ve 27021 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çalışma Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit Ä°ÅŸlemleri YönetmeliÄŸi ile 20. madde ile yürürlükten kaldırılan Maluliyet Tespiti Ä°ÅŸlemleri YönetmeliÄŸinde; çalışma gücü kaybı, vazife malullüÄŸü, harp malullüÄŸü ile erken yaÅŸlanma durumlarının tespiti hükümlerine yapılan atıflar bu Yönetmelik hükümlerine yapılmış sayılır.

 

Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce maluliyet, çalışma gücü kaybı veya erken yaÅŸlanma durumlarının tespiti talebinde bulunan sigortalılar ile bunların hak sahibi veya bakmakla yükümlü olduÄŸu çocukları için, yürürlükten kaldırılan ilgili sosyal güvenlik mevzuatının Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanır.

 

Çalışma gücünün hangi düzeyde kaybedildiÄŸinin tespitine esas Yönetmelik ekinde yer alan Hastalık Listesinde bulunan tıbbi kriterler Sosyal Güvenlik Kurum tarafından en geç 3 yılda bir deÄŸerlendirilecektir.

​

MALULLÜK VE ÇALIÅžMA GÜCÜ KAYBI ORAN TESPÄ°TÄ°

​

A. Sigortalının Ağır Düzeyde Çalışma Gücü Kaybı Tespiti

Ağır düzeyde çalışma gücü kaybı, YönetmeliÄŸe göre çalışma gücünün en az %60'ının kaybedilmesini ifade etmektedir. Sigortalının çalışma gücünü ağır düzeyde kaybedip kaybetmediÄŸinin tespitinde Yönetmelik ekinde yer alan "Hastalık Listesi" esas alınacaktır.

​

Sigortalılık süresi içerisinde aÅŸağıdaki durumların varlığının Kurum SaÄŸlık Kurulunca tespiti halinde sigortalı malul sayılır:

  • Hastalık Listesinde belirtilen bir hastalığının sigortalılık süresi içinde gerçekleÅŸmesi,

  • Eski veya çalışmaya engel olmayan bir hastalığın Hastalık Listesinde belirtilen seviyeye yükselmesi,

  • Çalışma gücünü ağır düzeyde kaybetmiÅŸ haliyle ilk defa sigortalı olarak çalışmaya baÅŸladığı ancak daha sonra ortaya çıkan farklı bir hastalık nedeniyle çalışma gücünü ağır düzeyde kaybetmesi,

  • 5510 sayılı Kanunun 4/1 Maddesinin (c) bendi kapsamındaki sigortalının vazifesini yapamayacak ÅŸekilde meslekte kazanma gücünü kaybettiÄŸi veya vazifesini yapamayacak derecede hastalığa uÄŸrayanlardan personel kanunlarına tabi olanların hastalıklarının kanunlarında tayin edilen sürelerden fazla devam ettiÄŸi, olmayanların ise hastalık sebebiyle malul sayılmasına esas alınacak hastalık süreleri hakkında kendi özel kanunları yürürlüÄŸe girinceye kadar 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun hastalık iznine iliÅŸkin hükümleri uygulanmak suretiyle bu süreleri doldurması.

 

Sigortalı olarak ilk defa çalışmaya baÅŸladığı tarihten önce sigortalının çalışma gücünü ağır düzeyde veya vazifesini yapamayacak ÅŸekilde meslekte kazanma gücünü kaybettiÄŸi önceden veya sonradan tespit edilirse, sigortalı bu hastalık veya engeli sebebiyle malullük aylığından yararlanamaz.

 

SaÄŸlık kurulu raporlarında birden fazla hastalık mevcut ise deÄŸerlendirmede en ağır sekel bulgu dikkate alınır ve Balthazard formülü uygulanmaz.

 

B. Orta ve Hafif Düzeyde Çalışma Gücü Kaybı Oranı Tespiti

Çalışma gücünün en az %50-59 arasında kaybedilmesi orta, en az %40-49 arasında kaybedilmesi hafif düzeyde çalışma gücü kaybı olarak kabul edilir. Sigortalının orta ve hafif düzeyde çalışma gücü kaybının tespitinde Yönetmelik ekinde yer alan "Hastalık Listesi" esas alınacaktır.

SaÄŸlık kurulu raporlarında birden fazla hastalık mevcut ise deÄŸerlendirmede en ağır sekel bulgu dikkate alınır ve Balthazard formülü uygulanmaz.

 

C. Sigortalı ÇocuÄŸunun Maluliyetinin Tespiti

Sigortalının, çalışma gücünü ağır düzeyde kaybettiÄŸi tespit edilen hak sahibi veya bakmakla yükümlü olduÄŸu çocuÄŸu malul sayılır. Bu tespitlerde Hastalık Listesi esas alınır.

 

D. Erken YaÅŸlanma Tespiti

Dikkat, algı, bellek, kavrama ve soyutlama gibi iÅŸlevlerin kaybı olan biliÅŸsel yaÅŸlanma ile fizyolojik ve psikolojik yaÅŸlanma hali tayin ve tespit edilenler, yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanması için kanunda öngörülen diÄŸer ÅŸartları saÄŸlamaları ve 55 yaşını doldurmuÅŸ olmaları halinde erken yaÅŸlanmış kabul edilirler.

 

Bu tespitlerde liste deÄŸil; nöroloji, psikiyatri, fiziksel tıp ve rehabilitasyon, iç hastalıkları, göÄŸüs hastalıkları ve kardiyoloji baÅŸta olmak üzere ilgili branÅŸlarca düzenlenen saÄŸlık kurulu raporları esas alınır.

 

E. Kadın Sigortalı ÇocuÄŸunun Ağır Engellilik Tespiti

Kadın sigortalının baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli çocuÄŸunun tespitinde, Çocuklar Ä°çin Özel Gereksinim DeÄŸerlendirmesi Hakkında Yönetmelik ile EriÅŸkinler Ä°çin Engellilik DeÄŸerlendirmesi Hakkında Yönetmelik esas alınır.

 

F. Sürekli Bakıcı Gideri Ä°htiyacı

AÅŸağıdaki durumların herhangi birinin varlığı halinde sigortalıların baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç olduÄŸu kabul edilir:

  • Kuadripleji, parapleji, dipleji ve sigortalının yaÅŸamını kendi başına yürütmesine engel hemipleji veya merkezi sinir sisteminin sfinkter bozuklukları ile birlikte olan diÄŸer hastalıklar.

  • Süreli veya sürekli ruh saÄŸlığı ve hastalıkları kliniÄŸinde kalmayı gerektiren ve tedavi edilemeyen psikotik hastalıklar.

  • Ä°ki gözde de yüzde yüz (tam) görme kaybı.

  • Ä°ki elin kaybı veya yok hükmünde olması.

  • Bir kolun omuzdan ve bir bacağın kalçadan kaybı veya yok hükmünde olması.

  • Her iki bacağın alttan en az 1/3’ünün kaybı veya yok hükmünde olması.

  • Tedavisi olanaksız bir hastalıktan ileri gelen ağır beslenme bozuklukları ve kaÅŸeksiler.

  • Solunum yetmezliÄŸi nedeniyle yardımcı solunum cihazlarının sürekli kullanılması.

  • Giyinme, beslenme, fonksiyonel mobilite, bağırsak ve mesane bakımı, kiÅŸisel hijyen ve tuvalet ihtiyaçları gibi günlük yaÅŸam aktivitelerinin saÄŸlanamaması.

  • Bu maddede tespit edilen durumlar dışında kaldığı halde tedavi edilemeyen ve baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç duruma gelinmesine sebep olan sekeller ve ağır hastalıklar.

 

SAÄžLIK KURULU RAPORLARININ DÜZENLENMESÄ°NDE USUL VE ESASLAR

Çalışma gücü kaybı ile kadın sigortalının baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli çocuÄŸunun tespitinde esas alınacak saÄŸlık kurulu raporlarını düzenlemeye; SaÄŸlık Bakanlığı tarafından saÄŸlık kurulu raporlarını düzenlemeye yetkilendirilmiÅŸ devlet hastaneleri ile eÄŸitim ve araÅŸtırma hastaneleri, devlet üniversite hastaneleri ve belgelenmesi kaydıyla, yataklı saÄŸlık hizmeti sunucularının yoÄŸun bakımında tedavisi devam eden ve baÅŸka bir hastaneye nakli hayati risk taşıyanlar için yatmakta olduÄŸu hastaneler yetkilidir.

 

Birden fazla uzmanlık dalını ilgilendiren hastalık durumlarının tespitinde kurul, kurul baÅŸkanı ve uzman hekimler olmak üzere en az yedi daimi üyeden oluÅŸur. DeÄŸerlendirilecek hastalığa iliÅŸkin olarak ilgili dal uzmanının da kurulda bulunması ÅŸarttır. Tek bir uzmanlık dalını ilgilendiren hastalık durumlarının tespitinde kurul, ilgili uzmanlık dalından üç uzman hekimin katılımıyla oluÅŸturulabilir.

 

SaÄŸlık hizmeti sunucularınca, SaÄŸlık Bakanlığınca belirlenen maluliyet ve çalışma gücü kaybına esas saÄŸlık kurulu raporu formatına uygun olarak düzenlenen raporlar, Kurum SaÄŸlık Kurulunca deÄŸerlendirilir.

 

Usulüne uygun düzenlenmediÄŸi, tıbbi bilgilerin eksik veya yetersiz olduÄŸu tespit edilen saÄŸlık kurulu raporları, yeniden düzenlenmek üzere ilgili saÄŸlık hizmeti sunucusuna iade edilir.

 

SaÄŸlık kurulu raporunun Kurum SaÄŸlık Kurulunca deÄŸerlendirilmesi sonucunda gerekli görülmesi halinde; ilgilinin aynı ya da farklı saÄŸlık hizmeti sunucusu tarafından yeniden muayenesiyle düzenlenecek saÄŸlık kurulu raporu istenir.

 

Kurum SaÄŸlık Kurulunca verilen kararlara yapılan itirazlar, Sosyal Sigorta Yüksek SaÄŸlık Kurulunca deÄŸerlendirilir.

 

Yönetmelik’in tamamına buradan ulaÅŸabilirsiniz.

bottom of page